Japońskie opony, którą na koła założyłem bardzo wczesną wiosną roku 2023. Przejeździłem na niej wiosnę, lato, jesień no i w końcu zobaczyły śnieg. Zobaczyły i pojeździły w śniegu. Po aglomeracji i odwiedziły moje ukochane góry. I jak?
Całoroczne opony Yokohama AW21 są bardzo dobre na śniegu!
Całoroczne opony są produkowane w dwóch obozach. Jeden to „team zima”, drugi „team lato”. Ciężko uzyskać wszystkie parametry na bardzo wysokim poziomie, dlatego część producentów opracowuje modele wielosezonowe zaczynając od opon sezonowych. „Team lato” zaczyna od letnich – biorą oponę letnią, poprawiają parametry odpowiedzialne za zimową trakcję i mamy oponę całoroczną. Drugi biegun to „team zima” – ci zaś biorą oponę zimową i dodają zmiany polepszające trakcję w nie-zimowych warunkach i na tej podstawie powstaje opona całoroczna.
Yokohama AW21 ma zdecydowanie dobre parametry na śniegu. Bardzo dobra trakcja. Siła uciągu. Kierowalność. Tutaj jestem pod wrażeniem. Na mokrej i suchej zimnej nawierzchni jest nieco gorzej, choć zawsze przewidywalna i nigdy nie poniżej średniego zachowania. To sprawia, że całość w odbiorze wydaje się bezpieczna i stabilna. To duża zaleta. Przewidywalność opony bez względu na warunki. Zachowanie na śniegu dla mnie jest ważne, ponieważ w każdym roku w sezonie zimowym staram się być w Tatrach i pooglądać te cuda natury z bliska. A tam na drogach nie ma miękkiej gry. Parametry na śniegu muszą być żeby było bezpiecznie.
Całoroczne BluEarth AW-21 mają raczej duże opory toczenia. Nie zmierzyłem tego z aptekarską precyzją, a bez realnych pomiarów to wiecie… Ale do celu. Wzrosło mi spalanie po założeniu opon Yokohama AW21. Znam moje auto już dobrze. Styl jazdy swój też. Spalanie średnio wzrosło o 0,3l/100km. A może z wiekiem mam cięższą nogę? A może coś z autem? Nie… chyba jednak to te opory toczenia.
Kupować całoroczne opony czy nie?
Współczesne opony wielosezonowe zapewniają bezpieczeństwo we wszystkich warunkach pogodowych. Jednak kierowcy przed podjęciem decyzji o zakupie konkretnego modelu powinni zastanowić się, w jakich warunkach będą eksploatowali ogumienie. Zastanowić się nad wyborem grupy team lato lub team zima. I odrzucić skrajnie bezmarkowe opony. Zdarzają się na rynku kompletne kartofle nawet dzisiaj. Nie masz wystarczającej wiedzy? Zadzwoń do fachowców – np. tych z Opomarket.pl pomogą dobrać gumę i do auta i do kierowcy.
Yokohama AW21 w testach
Portal Tyreviews zawiera mnóstwo testów. Opon całorocznych też. O popatrz tu: wyniki testów opon całorocznych
Yokohama BluEarth AW-21 zużycie
Opony zużywają się równomiernie. Brak oznak nieprawidłowego zużycia. Nie ma pęknięć w rowkach obwodowych. Nie ma żadnych widocznych śladów zużycia czy mikropęknięć na bokach opony. Przejechałem na nich 12 tysięcy kilometrów. Zużyły się o 1mm względem nowej na osi napędowej. Zużyły się o 0,4mm na osi wleczonej. Póki co za krótki okres używania, żeby powiedzieć na ile wystarczą. Nie straciły też nic ze swoich właściwości początkowych.
Całoroczne Yokohama zalety
zachowanie na śniegu
świetnie wycenione (najtańsze premium na rynku na Q42023)
zawsze przewidywalne
Więcej o Yokohama AW21 – o technologii, producencie, o zachowaniu wiosną i latem napisałem we wpisie poniżej:
+ There are no comments
Add yours