Yokohama BluEarth 4S AW21 recenzja

Estimated read time 6 min read

czy opona całoroczna z segmentu premium może być tak dobra jak opona letnia?

Recenzja opony całorocznej Yokohama AW21 używanej w sezonie wiosna/lato.
Test BluEarth 4S AW21

Yokohama 4S

Cechy zewnętrzne BluEarth4S AW21

Kierunkowa rzeźba bieżnika tj. układ rowków w kształcie litery V
Płaski i szeroki profil bieżnika
Widoczny szeroki rowek centralny
Widoczne lamele
Widoczny rant chroniący felgę (tu rozmiar 225/45R17)
Bok opony ma średnio atrakcyjną formę, inni producenci (zwłaszcza w segmencie premium) robią to lepiej.

Wrażenia z jazdy Yokohama BluEarth4s AW21 sezon wiosna, lato.

Yokohama AW21 na Megane IV

Opony zostały zamontowane na Renault Megane IV. Jeżdżą ze mną od początku marca 2023 roku. Nie widziały jeszcze warunków typowo zimowych. Wczesną wiosnę z temperaturami oscylującymi wokoło zera już tak. Suchą i mokrą nawierzchnię też. Temperatury w okolicy 30 stopni też. Były ze mną na Helu, były i w Zakopanem w tym czasie. Przejechałem na nich 7000km. Mogę już coś o nich tym samym napisać.

Na kołach opony
Producent: Yokohama
Segment jakościowy: premium
Model: Bluearth AW21
Rozmiar: 225/45R17
Rzeźba bieżnika: kierunkowa
Sezon: całoroczne

Samochód użytkuję w różnych warunkach. Codzienne dojazdy do pracy – około 20km w jedną stronę. Weekendy w górach lub nad morzem. Wycieczki po aglomeracji, wyjazdy do bardzo lubianego przez nas KRK. Jest i jazda miejska, i DK, i autostrada.

Zachowanie w niskiej temperaturze wiosennej – na suchej nawierzchni opony radzą sobie świetnie. Trudno zgubić trakcję przy przyspieszaniu czy hamowaniu.


Zachowanie w niskiej temperaturze wiosennej – na mokrej nawierzchni jest pewnie i bezpiecznie. Lepiej niż się spodziewałem. Da się przejechać zakręt z prędkością nieco większą niż podpowiada rozsądek. Naprawdę ładnie współpracują.


Zachowanie w temperaturze około 15 stopni, nawierzchnia mokra, sucha – niewiele się zmienia. Jest tak samo dobrze jak w niższych temperaturach.


Zachowanie w temperaturze około 25 stopni, nawierzchnia sucha: no i tego byłem bardzo ciekawy. Opony całoroczne często już tutaj wykazują znaczne słabości. A w przypadku BluEarth4S AW21 tych słabości tu nie ma. Pewnie są – ale jeszcze w znacznie wyższej temperaturze. W okolicy 25 stopni, nie ma efektu „płynięcia” mieszanki. Nadal jest stabilnie i komfortowo.


Zachowanie w temperaturze około 25 stopni, nawierzchnia mokra: bardzo poprawnie i przewidywalnie. Granica przyczepności jest odsunięta wysoko, i jest wyczuwalna. Opony nie tracą gwałtownie przyczepności, czuć kiedy dokręcasz je do linii bezpieczeństwa.

Zachowanie w temperaturze powyżej 30 stopni, nawierzchnia sucha: tego też byłem bardzo ciekawy. Opony całoroczne często już tutaj się „rozpływają”. A w przypadku BluEarth4S AW21 jest dobrze. Stabilnie. Przewidywalnie. Opona nadal pracuje jak trzeba. I na szybkim zakręcie i w przypadku mocnego hamowania. Czyli bezpiecznie. A na tym nam najbardziej zależy.

Opona całoroczna Yokohama w lato.

Czy opona całoroczna może być tak dobra jak sezonowa? Rynek opon obserwuje od kilkunastu lat. Przez ten czas technologie i jakość opon wzrosły wyraźnie. Bardzo wyraźnie wzrosła jakość ogumienia całorocznego. Nadal to nie będzie dobry wybór do samochodu mającego 280KM i więcej. Natomiast wydaje się coraz ciekawszą opcją dla kierowcy mającego Skodę Octavię, Focusa, Megane, Arkane czy innego Passata i wożącego rodzinę. W moim przypadku opona całoroczna zastąpiła oponę sezonową. Bez żalu. Bez strat dla komfortu i bezpieczeństwa.


Są też świetnie wycenione w sezonie wiosna/lato 2023. To segment premium a cenowo w klasie eko. Zobaczcie sami:

W rozmiarze 225/45R17 są tak dobrze wycenione, że to poziom Dębicy (segment ekonomiczny) czy Rikena (tak samo), Falken (klasa średnia). Niesamowite. Uważam, że stosunku cena/jakość nie ma lepszej nic na tą chwilę (połowa 2023).

Screen pochodzi ze sklepu Opomarket

W różnych sklepach spotkasz się z różnymi nazwami tej opony. Szukaj:
Yokohama BluEarth 4 Season
Yokohama AW21 BluEarth-4S
Yokohama BlueEarth-4S AW21
Yokohama AW21
Yokohama 4S

Rzeczywiste zdjęcia Yokohama BluEarth4S AW21

Yokohama Bluearth AW21 technologie

WZÓR BIEŻNIKA ZAPROJEKTOWANY NA ŚNIEG, LÓD I NA MOKRĄ DROGĘ

Stabilna jazda przy niesprzyjających warunkach drogowych

(1) Płaski i szeroki profil bieżnika ma znaczny wpływ na zachowanie się opon na śniegu, lodzie i mokrej nawierzchni

(2) Centralny rowek i kierunkowy, V-kształtny układ bieżnika świetnie odprowadzają wodę i błoto pośniegowe spod opony

(3) Poprzeczne wąskie rowki poprawiają trakcję na śniegu, i mokrej nawierzchni.

WZÓR BIEŻNIKA ZAPEWNIAJĄCY PRZYCZEPNOŚĆ NA SUCHO

Przyczepność na suchej nawierzchni: bezpieczna jazda na co dzień

(1) Bieżnik jest szeroki. Patrząc na nominalną szerokość – coś obrazowo jak fryzura pewnego nie-detektywa

(2) Duże, stabilne bloki na barku opony

(3) Całosezonowa lamelka. Całosezonowa, bo pomoże i na kopnym śniegu i odprowadzi wodę spod czoła opony

Nowa warstwa pod bieżnikiem nie generująca ciepła
Mieszanka krzemionki o zamkniętych połączeniach

Kto produkuje opony Yokohama?

The Yokohama Rubber Company, Limited – japońskie przedsiębiorstwo produkujące opony.
Firma założona została 13 września 1917 w wyniku porozumienia między Yokohama Cable Manufacturing i B.F. Goodrich.
Główna siedziba przedsiębiorstwa znajduje się w Tokio. Dzieli się na dwa segmenty: Tire Group, odpowiadający za produkcję i sprzedaż opon, oraz Multiple Business Group, zajmujący się pozostałymi wyrobami.

Yokohama posiada tory testowe w Szwecji, Japonii, Tajlandii.
Yokohama posiada 13 fabryk na 3 kontynentach.

Obecnie firma znajduje się na siódmym miejscu na świecie wśród największych producentów technologii gumowe

YOKOHAMA ma długą tradycję i zaangażowanie w sporty motorowe. YOKOHAMA wspiera liczne mistrzostwa i wyścigi sportów motorowych swoim know-how i technologią opon i zawsze poszukuje sposobów udoskonalania swoich produktów, aby tworzyć opony o wysokich osiągach, które konsekwentnie tworzą mistrzów na torach wyścigowych i zapewniają przyjazne dla środowiska i bezpieczne opony, które są doceniane przez wszystkich na drodze i poza nią.

Czy to w serii FIA World Touring Car Series – WTCR, wyścigach wytrzymałościowych na torze Nürburgring, w Le Mans czy Sepang, rajdach samochodowych i Global Rally Cross czy wyścigach samochodów jednomiejscowych, YOKOHAMA jest prawdziwą marką w sportach motorowych. Jej gama opon ADVAN może zapewnić opony kontrolne dla Mistrzostw Świata i międzynarodowych zawodów sportów motorowych na najwyższym poziomie na całym świecie.

więcej o Yokohama przeczytasz tu

Napisałem też tekst o tym jak AW21 zachowują się zimą.



You May Also Like

More From Author

+ There are no comments

Add yours