czy opona całoroczna z segmentu premium może być tak dobra jak opona letnia?
Recenzja opony całorocznej Yokohama AW21 używanej w sezonie wiosna/lato.
Test BluEarth 4S AW21
Cechy zewnętrzne BluEarth4S AW21
Kierunkowa rzeźba bieżnika tj. układ rowków w kształcie litery V
Płaski i szeroki profil bieżnika
Widoczny szeroki rowek centralny
Widoczne lamele
Widoczny rant chroniący felgę (tu rozmiar 225/45R17)
Bok opony ma średnio atrakcyjną formę, inni producenci (zwłaszcza w segmencie premium) robią to lepiej.
Wrażenia z jazdy Yokohama BluEarth4s AW21 sezon wiosna, lato.
Opony zostały zamontowane na Renault Megane IV. Jeżdżą ze mną od początku marca 2023 roku. Nie widziały jeszcze warunków typowo zimowych. Wczesną wiosnę z temperaturami oscylującymi wokoło zera już tak. Suchą i mokrą nawierzchnię też. Temperatury w okolicy 30 stopni też. Były ze mną na Helu, były i w Zakopanem w tym czasie. Przejechałem na nich 7000km. Mogę już coś o nich tym samym napisać.
Na kołach opony
Producent: Yokohama
Segment jakościowy: premium
Model: Bluearth AW21
Rozmiar: 225/45R17
Rzeźba bieżnika: kierunkowa
Sezon: całoroczne
Samochód użytkuję w różnych warunkach. Codzienne dojazdy do pracy – około 20km w jedną stronę. Weekendy w górach lub nad morzem. Wycieczki po aglomeracji, wyjazdy do bardzo lubianego przez nas KRK. Jest i jazda miejska, i DK, i autostrada.
Zachowanie w niskiej temperaturze wiosennej – na suchej nawierzchni opony radzą sobie świetnie. Trudno zgubić trakcję przy przyspieszaniu czy hamowaniu.
Zachowanie w niskiej temperaturze wiosennej – na mokrej nawierzchni jest pewnie i bezpiecznie. Lepiej niż się spodziewałem. Da się przejechać zakręt z prędkością nieco większą niż podpowiada rozsądek. Naprawdę ładnie współpracują.
Zachowanie w temperaturze około 15 stopni, nawierzchnia mokra, sucha – niewiele się zmienia. Jest tak samo dobrze jak w niższych temperaturach.
Zachowanie w temperaturze około 25 stopni, nawierzchnia sucha: no i tego byłem bardzo ciekawy. Opony całoroczne często już tutaj wykazują znaczne słabości. A w przypadku BluEarth4S AW21 tych słabości tu nie ma. Pewnie są – ale jeszcze w znacznie wyższej temperaturze. W okolicy 25 stopni, nie ma efektu „płynięcia” mieszanki. Nadal jest stabilnie i komfortowo.
Zachowanie w temperaturze około 25 stopni, nawierzchnia mokra: bardzo poprawnie i przewidywalnie. Granica przyczepności jest odsunięta wysoko, i jest wyczuwalna. Opony nie tracą gwałtownie przyczepności, czuć kiedy dokręcasz je do linii bezpieczeństwa.
Zachowanie w temperaturze powyżej 30 stopni, nawierzchnia sucha: tego też byłem bardzo ciekawy. Opony całoroczne często już tutaj się „rozpływają”. A w przypadku BluEarth4S AW21 jest dobrze. Stabilnie. Przewidywalnie. Opona nadal pracuje jak trzeba. I na szybkim zakręcie i w przypadku mocnego hamowania. Czyli bezpiecznie. A na tym nam najbardziej zależy.
Opona całoroczna Yokohama w lato.
Czy opona całoroczna może być tak dobra jak sezonowa? Rynek opon obserwuje od kilkunastu lat. Przez ten czas technologie i jakość opon wzrosły wyraźnie. Bardzo wyraźnie wzrosła jakość ogumienia całorocznego. Nadal to nie będzie dobry wybór do samochodu mającego 280KM i więcej. Natomiast wydaje się coraz ciekawszą opcją dla kierowcy mającego Skodę Octavię, Focusa, Megane, Arkane czy innego Passata i wożącego rodzinę. W moim przypadku opona całoroczna zastąpiła oponę sezonową. Bez żalu. Bez strat dla komfortu i bezpieczeństwa.
Są też świetnie wycenione w sezonie wiosna/lato 2023. To segment premium a cenowo w klasie eko. Zobaczcie sami:
W rozmiarze 225/45R17 są tak dobrze wycenione, że to poziom Dębicy (segment ekonomiczny) czy Rikena (tak samo), Falken (klasa średnia). Niesamowite. Uważam, że stosunku cena/jakość nie ma lepszej nic na tą chwilę (połowa 2023).
Screen pochodzi ze sklepu Opomarket
W różnych sklepach spotkasz się z różnymi nazwami tej opony. Szukaj:
Yokohama BluEarth 4 Season
Yokohama AW21 BluEarth-4S
Yokohama BlueEarth-4S AW21
Yokohama AW21
Yokohama 4S
Rzeczywiste zdjęcia Yokohama BluEarth4S AW21
Yokohama Bluearth AW21 technologie
Stabilna jazda przy niesprzyjających warunkach drogowych
(1) Płaski i szeroki profil bieżnika ma znaczny wpływ na zachowanie się opon na śniegu, lodzie i mokrej nawierzchni
(2) Centralny rowek i kierunkowy, V-kształtny układ bieżnika świetnie odprowadzają wodę i błoto pośniegowe spod opony
(3) Poprzeczne wąskie rowki poprawiają trakcję na śniegu, i mokrej nawierzchni.
Przyczepność na suchej nawierzchni: bezpieczna jazda na co dzień
(1) Bieżnik jest szeroki. Patrząc na nominalną szerokość – coś obrazowo jak fryzura pewnego nie-detektywa
(2) Duże, stabilne bloki na barku opony
(3) Całosezonowa lamelka. Całosezonowa, bo pomoże i na kopnym śniegu i odprowadzi wodę spod czoła opony
Nowa warstwa pod bieżnikiem nie generująca ciepła
Mieszanka krzemionki o zamkniętych połączeniach
Kto produkuje opony Yokohama?
The Yokohama Rubber Company, Limited – japońskie przedsiębiorstwo produkujące opony.
Firma założona została 13 września 1917 w wyniku porozumienia między Yokohama Cable Manufacturing i B.F. Goodrich.
Główna siedziba przedsiębiorstwa znajduje się w Tokio. Dzieli się na dwa segmenty: Tire Group, odpowiadający za produkcję i sprzedaż opon, oraz Multiple Business Group, zajmujący się pozostałymi wyrobami.
Yokohama posiada tory testowe w Szwecji, Japonii, Tajlandii.
Yokohama posiada 13 fabryk na 3 kontynentach.
Obecnie firma znajduje się na siódmym miejscu na świecie wśród największych producentów technologii gumowe
YOKOHAMA ma długą tradycję i zaangażowanie w sporty motorowe. YOKOHAMA wspiera liczne mistrzostwa i wyścigi sportów motorowych swoim know-how i technologią opon i zawsze poszukuje sposobów udoskonalania swoich produktów, aby tworzyć opony o wysokich osiągach, które konsekwentnie tworzą mistrzów na torach wyścigowych i zapewniają przyjazne dla środowiska i bezpieczne opony, które są doceniane przez wszystkich na drodze i poza nią.
Czy to w serii FIA World Touring Car Series – WTCR, wyścigach wytrzymałościowych na torze Nürburgring, w Le Mans czy Sepang, rajdach samochodowych i Global Rally Cross czy wyścigach samochodów jednomiejscowych, YOKOHAMA jest prawdziwą marką w sportach motorowych. Jej gama opon ADVAN może zapewnić opony kontrolne dla Mistrzostw Świata i międzynarodowych zawodów sportów motorowych na najwyższym poziomie na całym świecie.
więcej o Yokohama przeczytasz tu
+ There are no comments
Add yours