Jakie opony zimowe wybrać? Czym się sugerować?
Opony zimowe charakterystyka, rodzaje
Opony zimowe to specjalnie zaprojektowana grupa produktów do jazdy w warunkach zimowych. To projektowanie obejmuje zarówno skład mieszanki gumowej użytej do produkcji, oraz wzór i rzeźbę bieżnika. Opony zimowe ze względu na budowę bieżnika dzielą się jeszcze na kolejne grupy o konkretnych zaletach i cechach.
Opony zimowe o kierunkowej rzeźbie bieżnika
To obecnie najpopularniejszy rodzaj opon zimowych. Doskonale sprawdza się na śniegu. Układ kostek bieżnika przypomina literę „V” lub „U”. Taki układ klocków bieżnika zapewnia szczególnie dobre odprowadzanie wody i błota pośniegowego spod czoła opony. To bardzo ważna zaleta – bo redukuje możliwość wystąpienia paskudnie niebezpiecznego zjawiska zwanego aquaplaningiem. Jednocześnie zachowuje bezpieczeństwo na suchej nawierzchni. Z wad należy wymienić zazwyczaj wyższy hałas generowany podczas pracy. Taka rzeźba bieżnika ma większą podatność na ząbkowanie. Opony o kierunkowej rzeźbie bieżnika montujemy zgodnie z oznaczeniem. Przyjmuje ono najczęściej formę słowa „rotation” połączonego z symbolem strzałki wskazującą kierunek toczenia. Opony kierunkowe zamontowane odwrotnie będą miały znacznie (dużo!) gorsze zachowanie na mokrej nawierzchni.
Popularne opony zimowe o kierunkowej rzeźbie bieżnika:
klasa ekonomiczna:
Goodride SW608
Dębica Frigo HP
klasa średnia:
Falken EuroWinter HS02
Uniroyal WinterExpert
klasa wyższa:
Yokohama BluEarth Winter V906
Bridgestone Blizzak LM005
Opony zimowe o asymetrycznej rzeźbie bieżnika
To najbardziej zaawansowana rzeźba bieżnika. Jej lewa strona różni się od prawej – nie są symetryczne. Czasem bardzo wyraźnie. Zaletami są bardzo atrakcyjny wygląd, dobre osiągi i zwiększone bezpieczeństwo. Wewnętrzna i zewnętrza strona bieżnika ma wpływ na różne parametry. Wewnętrzna ma wpływ na odprowadzanie wody spod czoła opony. Część zewnętrzna odpowiada za kierowalność i zachowanie w zakrętach na suchej nawierzchni. Po tej stronie klocki mają często większe wymiary, a rowków jest mniej. Zapewnia to stabilność i przyczepność na suchym asfalcie. Sposób ich montażu determinuje oznaczenie „inside”/”outside” na boku opony. Co ważne. Opony asymetryczne nie występują w wersji „prawej” i „lewej”. A po zamontowaniu w poprawny sposób na osi mogą powodować wątpliwości przyzwyczajonego do tradycji Klierowcy.
Popularne opony zimowe o astymetrycznej rzeźbie bieżnika:
klasa ekonomiczna:
klasa średnia:
klasa premium:
Jakie opony zimowe wybrać?
Odpowiedź jest prosta. Najlepsze na jakie Cię stać. W rozmiarze jakim zaleca producent pojazdu. I tylko takim. Dla swojego bezpieczeństwa i dla braku kłopotów z ubezpieczycielem w razie potrzeby skorzystania z polisy ubezpieczniowej.
Co oznacza opony dopasowane do kierowcy?
Jeśli:
Jeździsz spokojnie. Lub bardzo spokojnie. Raczej z prędkościami miejskimi. Masz niewielkie auto o niewielkiej mocy silnika. Możesz myśleć o nowych oponach z segmentu ekonomicznego.
Jeździsz normalnie. Lubisz czasem przycisnąć, ale i tak bezpiecznie. Nie jeździsz przesadnie dużo. Czasem wybierzesz się na autostradę czy inną szybką drogę. Wybierz minimum segment środka.
Jeździsz szybko. Masz drogi, mocny samochód. Zakręt to nie jest powód do tego by zwolnić. Jak pada, to niech pada. Nie ma to wpływu na Twój styl jazdy. Kup premium. I jeździj mądrze. Bo nawet premium nie oszuka fizyki.
Mieszkasz w górach. Kup opony, które szczególnie dobrze zachowują się na śniegu. To czasami nie jest równoznaczne z „posortuj od najdroższych i wybierz pierwszą z góry”. Bo opony zimowe też nie są uniwersalne. Jedne lepiej zachowują się na kopnym śniegu, ale gorzej na mokrym, inne świetne są sa suchym. Ale to temat na inny wpis.
To oczywiście bardzo spłycony temat – ale pokazuje kierunek w którym powinieneś się rozglądać.
Czym ryzykuję jeżdżąc na oponach o niskiej wysokości bieżnika?
Załóżmy, że na oponie zostało 4mm wysokości bieżnika. Dopuszczalne przez prawo to 1,6mm. Jednak opona, która ma 4mm jest dużo bardziej podatna na aquaplaning i straciła bardzo dużo ze swojej efektywności zimowej. A to bardzo niebezpieczne. Zaleca się, żeby zmieniać opony zimowe jeśli ich bieżnik zużyje się do wysokości 4mm.
Czy mogę dowolnie zmieniać rozmiar opon?
Nie możesz. Każdy pojazd ma przeznaczony rozmiar oryginalny i rozmiary opcjonalne. I to w tych wartościach należy się poruszać. Jak już bardzo chcesz coś jeszcze zmienić – zapytaj w dobrym serwisie o dobór opon.
Czy kupować opony używane?
Moim zdaniem NIE. Nie kupuj używanych opon. Też takich ściąganych od Niemca* (*od Belga też nie i z żadnej innej strony, bo strona nie ma znaczenia).
Problem z używanymi oponami jest taki, że mogą mieć uszkodzenia wewnętrzne, których nie da się rozpoznać bez ciśnieniowego sprawdzenia. Po drugie – najczęściej są zużyte w połowie lub okolicy – mam na myśli wysokość bieżnika. A wysokość bieżnika jest szczególnie istotna. Część parametrów opony przy takim zużyciu jest już znacznie gorsza niż opony nowej. „Niemiec” przecież z jakiegoś względu je sprzedaje tak tanio (na tyle tanio żeby ktoś mógł zarobić, a Ty jeszcze tanio kupić). Raczej nie dlatego, że głupi, ani dlatego, że chce Tobie pomóc. Opona jest na tyle zużyta, że jej zachowanie względem opony nowej jest na tyle słabe – że Kierowca tego nie akceptuje, albo ma wadę.
Czy to wyczerpuje temat doboru opon do pojazdu?
Absolutnie nie. Nie dotknęliśmy nawet homologacji, opon typy run-flat, czy dedykowanych do sportowej jazdy i wielu innych.