Jakie tanie opony zimowe wybrać?
Już niedługo część z nas Kierowców zmierzy się z nieprostym wyzwaniem. Wyborem od którego zależy dużo. W artykule znajdziesz odpowiedź na pytanie jakie tanie opony zimowe kupić? Kupić i być zadowolonym.
Jakie opony kupić?
Odpowiedź jest z jednej strony prosta:
Najlepsze na jakie Cię stać. Jeśli stać Cię na segment premium – kupuj premium. I nie musisz czytać tego co niżej. Jesteś szczęściarzem.
A z drugiej strony prosta jest mniej:
Jeśli inflacja, wzrost raty za kredyt, widmo dostępności lub nie opału powodują, że musisz oglądać złotówki dokładniej to…
Po pierwsze. NIE kupuj używanych opon. Też takich ściąganych od Niemca* (*od Belga też nie i z żadnej innej strony, bo strona nie ma znaczenia).
Problem z używanymi oponami jest taki, że mogą mieć uszkodzenia wewnętrzne, których nie da się rozpoznać bez ciśnieniowego sprawdzenia. Po drugie – najczęściej są zużyte w połowie lub okolicy – mam na myśli wysokość bieżnika. A wysokość bieżnika jest szczególnie istotna. Część parametrów opony przy takim zużyciu jest już znacznie gorsza niż opony nowej. „Niemiec” przecież z jakiegoś względu je sprzedaje tak tanio. Raczej nie dlatego, że głupi, ani dlatego, że chce Tobie pomóc. Opona jest na tyle zużyta, że jej zachowanie względem opony nowej jest na tyle słabe – że Kierowca tego nie akceptuje, albo ma wadę.
Lepiej kupić nową chińską tanią oponę niż używaną z segmentu premium.
Opony chińskiej produkcji od kilkunastu lat mają spory udział na polskim rynku. W latach 2000 opony z państwa środka nie miały dobrej opinii, bo ich jakość była niska, jednak Chińczycy bardzo szybko się uczą – z upływem czasu opony chińskie były coraz lepsze. Chińskie opony są dziś są naprawdę niezłe, choć nie brakuje też modeli przeciętnych. Pojawiają się też testy opon chińskich razem z produktami europejskich marek.
Te dobre marki opon chińskich to:
Goodride
Sailun
Tracmax
Maxis
Firemax
Sunny
Sunfull
Po drugie. Nie patrz w stronę opon bieżnikowanych. To opony, których bieżnik nigdy nie miał kontaktu z drogą, ale karkas (ten środek) opony to element używany. Taki karkas może pochodzić od różnych marek. Opona bieżnikowana to odnowiona opona używana powstająca w procesie zastępowania bieżnika starego nowym (mocne uproszczenie). Są wykonywane z mniejszym reżimem jakościowym niż nowe opony – stąd bardzo często występują problemy z wyważeniem takich opon – opony „biją”. Są znacznie głośniejsze niż nowe. Trzeba się liczyć też z szybszym ich zużyciem i mniejszą odpornością na uszkodzenia.
Po trzecie. Popatrz w stronę tanich, ale nowych opon zimowych.
Tanie opony zimowe. Jakie wybrać?
Jakie opony chińskie polecacie?
No… Dochodzimy do sedna tematu. Nie po drodze nam z oponami zużytymi premium, nie chcemy nalewek. Nadal musimy uważać – bo nie chcemy opony typu kartofel.
Tanie opony zimowe mogą być naprawdę niezłe albo bardzo przeciętne.
I to właśnie z tych przeciętnych pojawia się stereotyp o ich niskiej jakości dla całej grupy chińskich opon.
Opony zimowe Goodride są ok?
Opony zimowe Goodride Z507 są u mnie na aucie od roku 2021. Przejeździły ze mną jesień 2021, zimę, trochę wiosny a teraz czekają na swój drugi sezon zimowy. Przejechałem na nich 11500km. W różnych warunkach. Od zimowych i kopnego śniegu na Podhalu przez zimę miejską, po Sopot i ferie w warunkach paru stopni na plusie. To nie pierwsze opony chińskie na których jeździłem, mam też doświadczenie z pozostałymi segmentami opon. Nie tylko tymi tanimi. Ten wpis powstał na podstawie prawdziwych wrażeń z realnego użytkowania.
Goodride to chińska marka. Jedna z najpopularniejszych w Polsce. Albo najpopularniejsza. Na naszym rynku od 16 lat. Opony osobowe Goodride mają 5 lat gwarancji. Mają tu oficjalną stronę internetową:
Mają w Polsce rekomendowany sklep internetowy:
Tanie opony zimowe założone na koła. Przejechana Polska w jedną i drugą stronę. Cała zima. Ze śniegiem. Wrażenia? Spokojnie i bezpiecznie. W ślepym teście nie byłbym w stanie odróżnić opon europejskich z tego segmentu od Goodride. Opony są ciche, mają świetną trakcję na kopnym śniegu. Trzymają się na śniegu w zakrętach. Dobrze odprowadzają wodę spod czoła opony. Przy szybkościach autostradowych stabilne podczas jazdy na wprost. Dobre hamowanie na suchym, zimnym asfalcie. W tym segmencie nie spotkałem niczego lepszego. Po jednym sezonie praktycznie brak śladów zużycia bieżnika. Pierwsze wrażenia o tych oponach opisałem już tutaj (+ duża galeria zdjęć opon Z507):