Ford Mondeo MK5 2015 1,5 ecoBoost 160KM i ja – mała recenzja

Estimated read time 4 min read

Poniżej kilka słów i moja opinia z trzyletniego użytkowania Forda Mondeo w wersji liftback, z roku 2015, z silnikiem benzynowym R4 1,5ecoBoost 160KM. W wersji wyposażenia podstawowej Trend z paroma dodatkami.

Wymiany Mondeo MK5 liftback

To naprawdę kawał samochodu.
Długość to 4871mm.
Szerokość 1852mm.
Rozstaw osi 2850mm.
540 litrów bagażnika.
Te wymiary czuć oczywiście w środku.

Silnik to rzędowa, czterocylindrowa jednostka benzynowa o mocy 160 KM (118 kW) przy 5700 obr/min i momencie obrotowym 240 Nm przy 1600-4000 obr/min. Silnik DOHC. Turbodoładowany.

Używany Mondeo?

Rynek wtórny jest na tyle bogaty w oferty, że nie jest trudno znaleźć używany egzemplarz. Ford Mondeo czwartej generacji wzbudza zainteresowanie ze względu na atrakcyjny wygląd i gabaryty. Szczególnie dobrze wygląda przód pojazdu.

MK5? jak to jest z oznaczeniami?

To wbrew pozorom nie jest głupie pytanie, ponieważ chwilę wcześniej od tego Mondeo pojawił się gruntownie zmodernizowany, ale jednak wciąż tej samej generacji Focus Mk III. Tymczasem Ford Mondeo czwartej generacji oznaczony przez firmę jako Mk V jest zupełnie nowym modelem względem poprzednika Mk IV. Zbudowano go na platformie CD4, którą wykorzystano do całej gamy dużych modeli marki. Mowa m.in. o samochodach klasy minivan Galaxy i S-Max, jak i o SUV-ie Edge. Mondeo premierę światową miało w 2012 roku na rynku amerykańskim pod nazwą Ford Fusion, ale w Europie pojawił się pod koniec 2014 roku. W 2012 roku wyglądał ultranowocześnie.
A teraz? Podobno nowej generacji Forda Mondeo już nie będzie.

Zawieszenie Mondeo MK5

Przednią oś stanową klasyczne macphersony, natomiast tylna oś jest wielowahaczowa. Ford Mondeo słynie z dobrych własności jezdnych. Prowadzenie ukierunkowano na komfort i bezpieczeństwo.

Silniki Mondeo MK5

Ford Mondeo tej generacji występuje łącznie w 12 wersjach silnikowych, ale większość aut używanych to trzy z nich. Popularne są silniki benzynowe 1.5 EcoBoost o mocy 160 KM oraz diesle 2.0 TDCi o mocy 150 i 180 KM. Mniejszość stanowią wersje 2.0 EcoBoost (203 i 240 KM) oraz egzemplarze hybrydowe.

Wersja TREND, podstawowa + parę dodatków


Tych w moim egzemplarzu było niewiele. Duża nawigacja i system automatycznego parkowania.

Użytkowanie i opinia o Mondeo MK5 1,5eB 160KM.

Ja użytkowałem samochód z silnikiem benzynowym 1.5 EcoBoost. Spalanie na poziomie 7l/100 km przy mocno oszczędnym obchodzeniu się z gazem, do 9-10l/100km przy szybkiej jeździe. Trzeba jednak przyznać, że niezła dynamika już od dołu czyni z niego alternatywę dla osób, które diesli nie chcą (choć zaakceptują znacznie większe niż w dieslu zużycie paliwa). Technicznie – 1,5EB nie jest prostą konstrukcją. Ten silnik ma zarówno bezpośredni wtrysk paliwa jak i turbosprężarkę. Korzysta też z paska rozrządu zanurzonego w kąpieli olejowej. Nie jest to złe rozwiązanie, ale trzeba dbać o wymianę i skrócić interwał sugerowany przez producenta. Silnik przez cały czas użytkowania nie wymagał dolewek olejo pomiędzy wymianami. Zawieszenie jest świetnie zestrojone. Nie przechyla się zbytnio na zakrętach i daje wiele frajdy z jazdy. Auto jest dobrze wyciszone. Do prędkości maksymalnych dopuszczalnych prawem w naszym kraju bez problemu można cicho rozmawiać z pasażerem.
Wnętrze pojazdu po 150kkm nie nosiło śladów zużycia z wyjątkiem kierownicy. Ta obszyta jest miękką skórą (w mojej wersji wyposażenia) i ślady po pierścionku/obrączce/paznokciu pojawiają się momentalnie.

Usterki na dystansie 150 tysięcy kilometrów

Nie zepsuło się nic. Auto było serwisowane jak „Buk Dróg” przykazał (nie tylko wymieniany olej). Jedynymi elementami wymienianymi to materiały zużywające się eksploatacyjnie. Płyny, oleje, filtry, klocki hamulcowe (raz tarcze przednie), pióra wycieraczek, opony, żarówki świateł mijania.

Zalety Mondeo MK5

wyjątkowo dobre zachowanie zawieszenia, też na szybkich zakrętach,
niezła dynamika silnika 1,5eb – wystarczająca też do jazdy autostradowej,
duży w środku,
ustawny bagażnik o pojemności 500l,
ładny wygląd – zwłaszcza przednia część,
po 150tkm cały zespół napędowy suchy
po 150tkm nic w zawieszeniu nie wymagało jeszcze wymian
y
nie ma śladów rudej na nadwoziu, żadnych, nigdzie (po 5 latach od wyprodukowania).

Wady Mondeo MK5

wykorzystując potencjał silnika – wypija 10l/100km,
„miękki” lakier – łatwo się rysuje,
sysytem multimedialny lubi się zawiesić (od czasu do czasu)
na kierownicy szybko pojawiają się ślady zużycia

You May Also Like

More From Author

+ There are no comments

Add yours