Wspomnienia.
Dziś trudno w to uwierzyć, ale kiedy pojawiły się reklamy w telewizji (tak, tak – kiedyś ich nie było!) – fascynowały wtedy wszystkich, młodych i starych. Ba! Nawet na przerwy reklamowe potrafiliśmy czekać. I z tamtego czasu pamiętam właśnie Renault Clio. Poniżej reklama z wczesnych najtisów.
Te wczesne lata 90te wspominam dziś jako czas najbardziej urozmaiconej oferty motoryzacyjnej. Wtedy każda marka i każdy model miały swój charakter. W mojej lokalnej ojczyźnie (powiat Będziński) podział był jednak prostszy: w rodzinie się miało rower, albo Malucha lub Poloneza (lub podobne), albo wyeksploatowanego do granic przyzwoitości Mercedesa czy BMW. Pamiętam też moją pierwszą myśl po obejrzeniu reklamy z pytaniem: jak trzeba być bogatym człowiekiem, żeby można kupić takie nowe Renault Clio z reklamy? Wtedy wydawało się to absolutnie niedoścignioną rzeczą.
Co było dalej?
Wszystkie generacje Renault Clio
Renault Clio to jeden z najpopularniejszych samochodów segmentu B, który od ponad 30 lat cieszy się dużym zainteresowaniem. Od momentu debiutu w 1990 roku Clio przeszło pięć generacji, stając się jednym z najlepiej sprzedających się modeli francuskiego producenta.
Pierwsza generacja (1990–1998) – sukces od pierwszych dni
Pierwsza generacja Renault Clio została zaprezentowana w 1990 roku jako następca modelu Renault 5. Samochód szybko zdobył uznanie za nowoczesne jak na tamte czasy rozwiązania, wygodne wnętrze i atrakcyjny design.
W 1991 roku Clio zdobyło prestiżowy tytuł „Samochodu Roku” w Europie. Początkowo oferowane było z silnikami benzynowymi o pojemności od 1.2 do 1.8 litra oraz z silnikiem wysokoprężnym 1.9 D. W 1993 roku pojawiła się sportowa wersja Clio Williams z silnikiem 2.0 150 KM, która do dziś uchodzi za klasyk wśród hot hatchy.
Druga generacja (1998–2012) – rewolucja technologiczna
Druga generacja Clio zadebiutowała w 1998 roku, przynosząc znaczną poprawę w kwestii bezpieczeństwa i komfortu jazdy. Model wyróżniał się bardziej zaokrąglonym kształtem nadwozia i nowoczesnym wnętrzem.
Clio II stało się jednym z pierwszych samochodów segmentu B z 4-gwiazdkową oceną w testach zderzeniowych Euro NCAP. W ofercie silnikowej pojawiły się nowe jednostki, w tym 1.5 dCi – pierwszy nowoczesny diesel common-rail w tym modelu.
W 2000 roku pojawiło się Clio Renault Sport (RS) z silnikiem 2.0 172 KM, a w 2001 roku jeszcze bardziej ekstremalna wersja – Clio V6 z centralnie umieszczonym silnikiem 3.0 V6 230 KM.
Trzecia generacja (2005–2014) – większe, bardziej komfortowe
W 2005 roku Renault wprowadziło trzecią generację Clio, która urosła i stała się jednym z najlepiej wyposażonych modeli w swojej klasie. Auto zdobyło tytuł „Samochodu Roku 2006”, powtarzając sukces pierwszej generacji.
Nowe Clio oferowało jeszcze większe bezpieczeństwo (5 gwiazdek Euro NCAP) oraz lepsze materiały wykończeniowe. Wśród wersji silnikowych pojawiły się jednostki benzynowe i diesle o pojemności od 1.2 do 2.0 litra.
Wersja Clio RS tej generacji oferowała 200 KM i uchodzi za jedno z najlepszych hot hatchy tamtych lat. Renault przygotowało również limitowaną edycję Clio RS Gordini oraz Clio RS 20th Anniversary.
Czwarta generacja (2012–2019) – design i nowoczesność
Clio IV zadebiutowało w 2012 roku, prezentując zupełnie nowy, dynamiczny design inspirowany koncepcją Laurensa van den Ackera. Model ten był bardziej nowoczesny, lepiej wyposażony i dostępny jedynie w wersji 5-drzwiowej.
Po raz pierwszy w Clio pojawił się system multimedialny R-Link oraz nowoczesne systemy wspomagające kierowcę. Wśród silników dominowały ekonomiczne jednostki, w tym trzycylindrowy 0.9 TCe oraz 1.5 dCi.
Wersja Clio RS IV, zamiast wolnossącego silnika 2.0, otrzymała turbodoładowany 1.6 o mocy 200 KM i dwusprzęgłową skrzynię EDC, co wzbudziło kontrowersje wśród purystów motoryzacyjnych.
Piąta generacja (2019–obecnie) – nowoczesność i hybryda
Clio V, zaprezentowane w 2019 roku, jest rozwinięciem stylistyki poprzednika, ale technicznie to zupełnie nowy samochód. Wprowadzono bardziej zaawansowane systemy bezpieczeństwa, nowoczesne wnętrze z cyfrowymi zegarami (opcja) i systemem multimedialnym Easy Link (opcja)
Gama silników obejmuje benzynowe silniki wolnossące, TCe, diesle dCi oraz nowość – wersję hybrydową E-Tech z 1,6 litrowym silnikiem benzynowym.
Wersja RS Line zastąpiła Clio RS, oferując sportowe akcenty stylistyczne, ale bez ekstremalnych osiągów poprzednich generacji.
Czy jego wygląd nadal przyciąga spojrzenia?
Clio 5 na rynku jest od 2019 roku w 2023 auto dostało facelifting. Clio zdobyło 4 miejsce w konkursie Car of the Year 2020. W porównaniu z Clio 4 pod względem stylistyki zewnętrznej nie ma mowy o rewolucji. Raczej jest to ewolucja. Oba modele mają podobny kształt nadwozia, linię okien i zbliżone proporcje. Środek zmienił się za to w sposób znaczący. Ten w 5 generacji jest nowoczesny nawet w roku 2025 wygląda po prostu świeżo. Clio V zbudowano na zupełnie nowej platformie koncernu Renault-Nissan-Mitsubishi. Wprawdzie dzięki platformie CMF-B samochód jest nieco krótszy, to jednocześnie szerszy i wyższy. Przekłada się to na przestronniejszą kabinę pasażerską. Dlatego na tylnej kabinie pasażerskiej wygodnie pojadą dwie osoby o wzroście do 175-180cm. Występuje tylko jako pięciodrzwiowy hatchback.

Renault Clio piątej generacji to nowoczesny, dynamiczny hatchback o ładnym i nieco sportowym designie. Jego stylistyka nawiązuje do większych modeli marki, takich jak Renault Megane, i wyróżnia się następującymi cechami:
- Przód: Smukłe reflektory LED w standardzie, agresywnie zarysowany grill i nowoczesny zderzak nadają autu sportowego charakteru.
- Bok: Wznosząca się linia okien, elegancko schowane klamki tylnych drzwi w słupkach C oraz subtelne przetłoczenia poprawiają aerodynamikę i wygląd.
- Tył: Nowoczesne światła LED w kształcie litery „C”, muskularny zderzak i wyprofilowana klapa bagażnika podkreślają dynamiczny styl.
- Wymiary: Auto jest nieco krótsze od poprzednika, ale oferuje więcej miejsca w środku dzięki nowej platformie CMF-B.
Clio 5 wymiary
Wymiary Clio piątej generacji:
- długość: 4050 mm;
- szerokość: 1798 mm;
- wysokość: 1440 mm;
- rozstaw osi: 2583 mm.
Renault Clio 5 nie ma dużego bagażnika, choć producent mówi, że i tak jest on najprzestronniejszy w tej klasie. Pojemność przestrzeni ładunkowej to:
- 391 litrów przy silnikach benzynowych;
Wygląd zewnętrzny Clio 5





Silniki benzynowe dostępne w Renault Clio V 2020:
- SCe 65-73 – pojemność: 999 cm3; moc maksymalna: 65-73 KM (w zależności od rynku); maksymalny moment obrotowy 95 Nm; prędkość maksymalna: 160 km/h; spalanie paliwa na 100 km: 5,1-6,0 l;
- TCe 90 – pojemność: 999 cm3; moc maksymalna 90 KM; maksymalny moment obrotowy: 160 Nm; prędkość maksymalna: 180 km/h; spalanie paliwa na 100 km: 5,2-5,8 l;
- TCe 140 – pojemność: 1332 cm3; moc maksymalna 140 KM; maksymalny moment obrotowy: 260 Nm; prędkość maksymalna: 205 km/h; spalanie paliwa na 100 km: 5,4 l.
- silnik TCe 100 LPG stosowany do 2021 roku – pojemność: 999 cm3; moc maksymalna: 100 KM; maksymalny moment obrotowy 160 Nm; prędkość maksymalna: 188 km/h; spalanie paliwa na 100 km: 5,4-6,0 l (7,7 LPG);
Bo ważne jest wnętrze!



- Renault postawiło na bardziej dopracowane materiały, z miękkimi wstawkami na desce rozdzielczej i półskórzanej tapicerce w bogatszych odmianach (co prawda skóra to tu jest z węża ogrodowego, ale wygląda ładnie i jest miła w dotyku).
- Nowoczesny układ kokpitu zorientowany na kierowcę, dzięki czemu wszystkie elementy są łatwo dostępne. Naprawdę nie ma wstydu w 2020 roku i wygląda nadal dobrze.
- Eleganckie akcenty, takie jak dekoracyjne listwy i możliwość personalizacji wnętrza w różnych wariantach kolorystycznych. Znowu elementy dostępne w lepszych wersjach wyposażenia.
- Opcjonalny centralny ekran dotykowy o przekątnej do 9,3 cala w najlepszych wersjach, ustawiony pionowo, przypominający rozwiązania z segmentu premium. W podstawowej wersji radio z monchromatycznym wyświetlaczem. Nieco wyżej 7 calowy Easy Link.
- System multimedialny EASY LINK, obsługujący Android Auto i Apple CarPlay. Obsługa przewodowa.
- Cyfrowy zestaw wskaźników w wyższych wersjach, o przekątnej 7 lub 10 cali, z możliwością personalizacji wyświetlanych informacji. Analogowe w pozostałych wersjach. Takie same jak w innych modelach Renault i Dacia.
- Nowe fotele o lepszym wyprofilowaniu i większym zakresie regulacji.
- Większa przestronność w porównaniu do Clio 4, szczególnie dla pasażerów z tyłu. Ja mam 176cm i fotel kierowcy ustawiony jest dla mnie. Zerknij na zdjęcia ile miejsca jest na kanapie.
- Ambientowe oświetlenie czyli LED-owe podświetlenie wnętrza w kilku kolorach, dostępne w wyższych wersjach wyposażenia.
- Clio 5 oferuje szeroki pakiet systemów wspomagających kierowcę, takich jak aktywny tempomat, asystent pasa ruchu czy system awaryjnego hamowania.
- Średnia jakość wyciszenia kabiny, choć zależy to od wersji wyposażenia. Jeździłem Clio w podstawowej wersji i na pełnym wypasie – była duża różnica w wyciszeniu. Choć do prędkości miejskich jest przyzwoicie w każdej wersji.
Jak jeździ Clio 5 1,0 SCe 72KM?
Pod maską naszego Renault Clio 5 1.0 SCE znajduje się wolnossący silnik benzynowy o mocy 72 KM. To trzycylindrowa jednostka, bez turbo i pozostałego, drogiego osprzętu. Nie jest to jednostka, która zapewni sportowe doznania, ale do spokojnej, miejskiej jazdy sprawdza się całkiem dobrze. W ruchu miejskim nie będziesz zawalidrogą, a jak jeździsz rozsądnie to spalanie będzie oscylowało w okolicy 6 litrów na każde 100km. Na drogach podmiejskich da się uzyskać 5 litrów przy jeździe zgodnie z przepisami. Auto charakteryzuje się przyzwoitą zwrotnością, co ułatwia manewrowanie w mieście i parkowanie. Clio z 1,0SCe jest wrażliwe na obciążenie – o ile jadąc w 1 lub dwie osoby jest przyzwoicie, tak zapakowane po kokardki nie jest już szczytem przyjemności. Przy takiej konfiguracji czasem trzeba zrzucić z piątego biegu na bieg czwarty. W trasie dynamika pojazdu jest ograniczona, zwłaszcza przy wyprzedzaniu, co jest efektem niewielkiej mocy i braku turbodoładowania. W zamian jednak otrzymujemy prostotę konstrukcji i niskie spalanie.
Zawieszenie jest dobrze zestrojone, oferując odpowiedni kompromis między komfortem a stabilnością. Nierówności pokonywane są w sposób nieinwazyjny dla pasażerów, a auto nie wykazuje nadmiernej podatności na przechyły w zakrętach.
1. Osiągi i dynamika
Budowa i parametry techniczne
- Pojemność: 999 cm³ (1.0L)
- Układ cylindrów: R3 (trzy cylindry, rzędowy)
- Moc maksymalna: 72 KM (53 kW) przy 6250 obr./min
- Maksymalny moment obrotowy: 95 Nm przy 3500 obr./min
- Blok silnika: aluminiowy
- Głowica: 12-zaworowa (DOHC)
- Średnica cylindra x skok tłoka: 71 x 84 mm (stosunek podkwadratowy – większy skok niż średnica, co poprawia elastyczność na niskich obrotach)
- Stopień sprężania: 10,5:1
- Chłodzenie: cieczowe
- Wtrysk paliwa: wielopunktowy (MPI – Multi-Point Injection)
- Sprint do 100 km/h trwa około 16,4 sekundy.
- Prędkość maksymalna to około 160 km/h, ale wyprzedzanie na trasie wymaga wcześniejszego planowania.
- Brak turbodoładowania sprawia, że jednostka najlepiej czuje się na niskich i średnich obrotach, ale przy wyższych traci dynamikę.
- Napęd rozrządu: łańcuch rozrządu
- Trwałość: Renault deklaruje, że jest bezobsługowy przez cały okres eksploatacji, choć w praktyce warto kontrolować stan łańcucha co około 150-200 tys. km.
- Brak wariatora faz rozrządu, co upraszcza konstrukcję i zmniejsza ryzyko awarii.
- Ekologiczne normy emisji – spełnia normę Euro 6d-Temp, ale nie jest wyposażony w filtr cząstek stałych (GPF).
2. Spalanie i ekonomia
- W mieście: około 5,5-6,5 l/100 km, w zależności od stylu jazdy.
- W trasie: przy 90 km/h – ok. 4,5-5 l/100 km, przy autostradowych 120-140 km/h może wzrosnąć do 6,5-7 l/100 km.
- Prosty silnik bez turbo oznacza niższe koszty serwisowania i dobrą trwałość.
3. Prowadzenie i komfort
- Clio 5 ma bardzo dobrze zestrojone zawieszenie – jest komfortowe, ale stabilne.
- Układ kierowniczy jest precyzyjny, auto dobrze trzyma się drogi w zakrętach.
- Na autostradzie brakuje mocy, zwłaszcza przy większym obciążeniu (np. pasażerowie + bagaż).
- Skrzynia biegów (manualna, 5-biegowa) jest zestopniowana do miasta. Piąty bieg jest dość krótki. Powyżej 120km/h zaczyna się robić głośno powyżej komfortowego poziomu.
4. Dla kogo jest ten silnik?
- Idealny do miasta, gdzie sprawdza się przy spokojnej jeździe i niskim spalaniu.
- Świetny jako pierwsze auto dla młodego kierowcy. Osiągi nie zachęcają do szaleństw.
- Nie nadaje się dla osób często podróżujących po autostradach lub lubiących dynamiczną jazdę.
- Dobra opcja dla kierowców, którzy szukają prostego i taniego w eksploatacji auta.
Podsumowanie
Renault Clio to samochód, który od ponad trzech dekad wyznacza trendy w segmencie B. Każda generacja przynosiła nowoczesne technologie, większe bezpieczeństwo i atrakcyjny design. Dzięki różnorodnym wersjom – od oszczędnych diesli po sportowe Clio RS – model ten zawsze znajdował szerokie grono odbiorców.
Renault Clio 1.0 SCe 72 KM to rozsądny wybór dla oszczędnych kierowców miejskich, ale jego dynamika jest mocno ograniczona. Do codziennych dojazdów w mieście sprawdzi się dobrze, ale jeśli planujesz częste podróże poza miastem lub jeździsz z pełnym obciążeniem, lepszą opcją będzie wersja uturbiona 1,0 lub 1,3 jednostka.
